Maatschappelijk betrokken leren

Jeelo-leerlingen leren maatschappelijk betrokken in 12 projecten voor groep 1 tot en met 8. De onderwerpen van de projecten doen ertoe voor de leerlingen. De projecten sluiten aan bij hun leefomgeving en belevingswereld. Leerlingen leren zorgen voor zichzelf, voor anderen en voor de planeet. Ze werken dus niet alleen aan de zaakvakken, maar ook aan competenties (21ste-eeuwse vaardigheden). In de projecten zijn alle vakken en 21ste-eeuwse vaardigheden geïntegreerd. Alle projecten samen zijn kerndoeldekkend.

De 12 projecten van Jeelo

Hieronder vind je de maatschappelijk betrokken projecten van Jeelo en ook een voorbeeld project.

De 3 pijlers van Jeelo

leder project is gebaseerd op de 3 pijlers van Jeelo.

Samen leven

Leerlingen leren inzien waarom ze iets leren en krijgen het gevoel: Ik heb er zin in! Om dit te bereiken worden bij elk project organisaties in de buurt van de school betrokken bij het leren

Samen werken

Leerlingen krijgen het gevoel: Ik kan het! In de projecten ligt de nadruk op competenties. Alle 21ste-eeuwse vaardigheden komen aan bod.

Zelfstandig leren

Leerlingen krijgen het gevoel: Ik hou vol! Zelfstandig leren kunnen leerlingen niet vanzelf. Het ‘leren leren’ is daarom een rode draad in alle projecten.

Download en bekijk alle 12 projecten van Jeelo

Kennis verdieping leerlingen

In hun basisschooltijd doen leerlingen elk project vier keer, telkens op een hoger niveau en met een grotere scope. Zo verdiepen ze hun kennis, bouwen ze hun competenties verder uit en raken ze steeds meer betrokken bij de maatschappij.

Hoe is een Jeelo project opgebouwd?

De eenheden van Jeelo

De projecten van Jeelo zijn gebaseerd op Project Based Learning. Leerlingen werken in kleine groepen aan een projectresultaat dat moet voldoen aan de eisen van een opdrachtgever of aan zelf geformuleerde eisen. Ze maken daarbij gebruik van elkaars talenten. Samen kun je meer. Ze presenteren het resultaat, reflecteren en komen eventueel tot verbeteringen.

Hieronder kun je lezen hoe de Jeelo projecten zijn opgebouwd:

Waarom dit project

Je start een project altijd met het uitleggen van het ‘waarom’ van het project. Dat gebeurt in de gele wijzer. Daarin wordt ook toegelicht naar welk projectresultaat de leerlingen toe werken.

Kennis lijnen

Om tot een goed projectresultaat te komen, hebben leerlingen bepaalde kennis en competenties nodig. In elk project doorlopen de leerlingen daarom eenheden met kennisdoelen: de blauwe stenen. Ze leren daarbij klassikaal, coöperatief en individueel. Het ‘leren leren’ staat centraal. Aan het einde van de blauwe steen bewijst de leerling dat hij de kennisdoelen beheerst.

Competentie lijnen

De leerlingen doorlopen ook eenheden met competentiedoelen: de oranje stappers. In de stappers wordt een beroep gedaan op de vaardigheden en attitude van de leerlingen. Vaak hebben ze de kennis uit de stenen erbij nodig. Ze werken in groepjes en benutten elkaars talenten. Samen bewijzen ze dat ze het kunnen. Elke oranje stapper heeft een controlelijst met eisen, waarmee ze controleren of ze het goed hebben gedaan. In de stappers voor deugden en stappers over executieve functies wordt extra stil gestaan bij de attitude.

Bronnen

Daarnaast heeft Jeelo voor elk project (lime)groene bronnen die aansluiten bij het project. De bronnen zijn zeer gevarieerd: van artikel tot blog, van verpakking tot gedicht en van recept tot fictief verhaal. Ook zijn er infographics. Zo leren leerlingen bijvoorbeeld ook tabellen en grafieken lezen.

Rekenvaardigheden

Ook zijn er voor elk project paarse rekencasussen voor groep 3 t/m 8, bedoeld om leerlingen te laten werken aan de rekenvaardigheden in een context. Elke paarse rekencasus sluit daarom aan bij een (lime)groene bron uit het project.

Wil je meer dan alleen de projecten? Dan zijn er ook nog groene taaltrainers en paarse rekentrainers om stap-voor-stap taal- en rekenvaardigheden aan te leren. In onderstaand filmpje krijg je de eenheden nog eens goed uitgelegd.

Werken met projecten op school

Als je voor Jeelo kiest, werk je niet meer met losse methodes, maar met een methodiek. De structuur wordt gevormd door de terugkerende projecten en de doorlopende ontwikkellijnen. Die geven houvast en overzicht voor de leerlingen en het team. Het samenstellen van projecten geeft je zo veel vrijheid als je zelf wil. Er komt ritme in de samenwerking met je team, doordat jullie elke 6 weken een project samen voorbereiden. Elke 6 weken staat de samenhang in leren centraal.

 


De kartrekkersgroep maakt een jaarplan voor 6 projecten. Het jaar erna staan de andere 6 projecten in het jaarplan. De groepen 1 t/m 8 starten tegelijk met een project en sluiten het ook samen af.


Het team bereidt samen het project voor.  Julie verdelen de taken en benutten elkaars talenten. Jullie verkennen de leeromgeving van de school en schakelen maatschappelijke organisaties in. De afstemming wordt vastgelegd in een beknopt projectplan. Door dit teamwork vooraf bespaar je tijd tijdens en na het project.


Leerlingen werken op werkplekken in circuits. De werkplekken bevinden zich in en om de school. Je werkt al dan niet groepsdoorbrekend. Zo heb je ruimte voor de begeleiding van groepjes en individuele leerlingen bij het behalen van hun leerdoelen. Je geeft klassikale instructie waar nodig. Per 5 leerlingen heb je een tablet of pc nodig.


Leerkrachten hebben ruimte voor begeleiding van leerlingen. Omdat tijdens het project de resultaten in Mijn Jeelo worden geregistreerd, heb je geen nawerk en heb je tijd om individuele leerlingen te volgen. Je bespreekt persoonlijke ontwikkelplannen met de leerlingen en arrangeert leerroutes op maat in overleg met hen. De leerlingen werken zo aan leerdoelen die er voor hen toe doen.


Ontdek Jeelo voor jouw school

Benieuwd naar de mogelijkheden van Jeelo binnen jouw school?