Maatschappelijk betrokken leren

Jeelo-leerlingen leren maatschappelijk betrokken in 12 projecten voor groep 1 tot en met 8. De onderwerpen van de projecten doen ertoe voor de leerlingen. De projecten sluiten aan bij hun leefomgeving en belevingswereld. Leerlingen leren zorgen voor zichzelf, voor anderen en voor de planeet. Ze werken dus niet alleen aan de zaakvakken, maar ook aan competenties (21ste-eeuwse vaardigheden). In de projecten zijn alle vakken, de 21e-eeuwse vaardigheden en natuurlijk ook burgerschap geïntegreerd. Alle projecten samen zijn kerndoeldekkend.

De 12 projecten van Jeelo

Hieronder vind je de maatschappelijk betrokken projecten van Jeelo en ook een voorbeeld project.

omgaan met elkaar
maken van je eigen product
leren voor later
zorgen voor dieren
beleven van onze planeet
veilig in het verkeer
zorgen voor jezelf en anderen
omgaan met geld
leren van personen van vroeger
inrichten van je eigen omgeving
omgaan met natuur
veilig helpen
Jeelo Brochure maatschappelijk relevante projecten

Download en bekijk alle 12 projecten van Jeelo

Kennis verdieping leerlingen

In hun basisschooltijd doen leerlingen elk project vier keer, telkens op een hoger niveau en met een grotere scope. Zo verdiepen ze hun kennis, bouwen ze hun competenties verder uit en raken ze steeds meer betrokken bij de maatschappij.

Hoe is een Jeelo project opgebouwd?

De eenheden van Jeelo

De projecten van Jeelo zijn gebaseerd op Project Based Learning. Leerlingen werken in kleine groepen aan een projectresultaat dat moet voldoen aan de eisen van een opdrachtgever of aan zelf geformuleerde eisen. Ze maken daarbij gebruik van elkaars talenten. Samen kun je meer. Ze presenteren het resultaat, reflecteren en komen eventueel tot verbeteringen.

Hieronder kun je lezen hoe de Jeelo projecten zijn opgebouwd:

Waarom dit project

Je start een project altijd met het uitleggen van het ‘waarom’ van het project. Dat gebeurt in de gele wijzer. Daarin wordt ook toegelicht naar welk projectresultaat de leerlingen toe werken.

waarom dit Jeelo project: einddoel sprookje seizoen waarom dit Jeelo project: einddoel tijdlijn van je klas waarom dit Jeelo project: einddoel tentoonstelling waarom dit Jeelo project: einddoel leven op een tijdbalk waarom dit Jeelo project: einddoel presentatie over beroep waarom dit Jeelo project: einddoel wand vol beroepen waarom dit Jeelo project: einddoel sollicitatie waarom dit Jeelo project: einddoel diploma veilig helpen waarom dit Jeelo project: einddoel voorlichtingsfilm huisarts 

Kennis lijnen

Om tot een goed projectresultaat te komen, hebben leerlingen bepaalde kennis en competenties nodig. In elk project doorlopen de leerlingen daarom eenheden met kennisdoelen: de blauwe stenen. Ze leren daarbij klassikaal, coöperatief en individueel. Het ‘leren leren’ staat centraal. Aan het einde van de blauwe steen bewijst de leerling dat hij de kennisdoelen beheerst.

    jeelo kennislijn binnen projectonderwijs, zo groeit een schaap, kennis over de natuur, burgerschap jeelo kennislijn binnen projectonderwijs, een huis van vroeger, burgerschap jeelo kennislijn binnen projectonderwijs, je botten, kennis over het menselijk lichaam jeelo kennislijn binnen projectonderwijs, uitleg over de microchip, digitale geletterdheid

Competentie lijnen

De leerlingen doorlopen ook eenheden met competentiedoelen: de oranje stappers. In de stappers wordt een beroep gedaan op de vaardigheden en attitude van de leerlingen. Vaak hebben ze de kennis uit de stenen erbij nodig. Ze werken in groepjes en benutten elkaars talenten. Samen bewijzen ze dat ze het kunnen. Elke oranje stapper heeft een controlelijst met eisen, waarmee ze controleren of ze het goed hebben gedaan. In de stappers voor deugden en stappers over executieve functies wordt extra stil gestaan bij de attitude.

   stapper competentielijn jeelo mbt 21e eeuwse vaardigheden, onderzoek een regenworm stapper competentielijn jeelo mbt 21e eeuwse vaardigheden, maak een woordweb stapper competentielijn jeelo mbt 21e eeuwse vaardigheden, maak een tableau vivant stapper competentielijn jeelo mbt 21e eeuwse vaardigheden, plan een reis met openbaar vervoer

 

Bronnen

Daarnaast heeft Jeelo voor elk project (lime)groene bronnen die aansluiten bij het project. De bronnen zijn zeer gevarieerd: van artikel tot blog, van verpakking tot gedicht en van recept tot fictief verhaal. Ook zijn er infographics. Zo leren leerlingen bijvoorbeeld ook tabellen en grafieken lezen.

   Jeelo bronnen, begrijpend lezen, verkeersles voor mama Jeelo bronnen, begrijpend lezen, de aankleedtrap Jeelo bronnen, begrijpend lezen, konijn in de dakgoot Jeelo bronnen, begrijpend lezen, stoere jongen, lief meisje

Rekenvaardigheden

Ook zijn er voor elk project paarse rekencasussen voor groep 3 t/m 8, bedoeld om leerlingen te laten werken aan de rekenvaardigheden in een context. Elke paarse rekencasus sluit daarom aan bij een (lime)groene bron uit het project.

Wil je meer dan alleen de projecten? Dan zijn er ook nog groene taaltrainers en paarse rekentrainers om stap-voor-stap taal- en rekenvaardigheden aan te leren. In onderstaand filmpje krijg je de eenheden nog eens goed uitgelegd.

 Rekenvaardigheden binnen jeelo onderwijs, de aankleedtrap Rekenvaardigheden binnen jeelo onderwijs, konijn in de dakgoot

Werken met projecten op school

Als je voor Jeelo kiest, werk je niet meer met losse methodes, maar met een methodiek. De structuur wordt gevormd door de terugkerende projecten en de doorlopende ontwikkellijnen. Die geven houvast en overzicht voor de leerlingen en het team. Het samenstellen van projecten geeft je zo veel vrijheid als je zelf wil. Er komt ritme in de samenwerking met je team, doordat jullie elke 6 weken een project samen voorbereiden. Elke 6 weken staat de samenhang in leren centraal.

 


De kartrekkersgroep maakt een jaarplan voor 6 projecten. Het jaar erna staan de andere 6 projecten in het jaarplan. De groepen 1 t/m 8 starten tegelijk met een project en sluiten het ook samen af.


Het team bereidt samen het project voor.  Julie verdelen de taken en benutten elkaars talenten. Jullie verkennen de leeromgeving van de school en schakelen maatschappelijke organisaties in. De afstemming wordt vastgelegd in een beknopt projectplan. Door dit teamwork vooraf bespaar je tijd tijdens en na het project.


Leerlingen werken op werkplekken in circuits. De werkplekken bevinden zich in en om de school. Je werkt al dan niet groepsdoorbrekend. Zo heb je ruimte voor de begeleiding van groepjes en individuele leerlingen bij het behalen van hun leerdoelen. Je geeft klassikale instructie waar nodig. Per 5 leerlingen heb je een tablet of pc nodig.


Leerkrachten hebben ruimte voor begeleiding van leerlingen. Omdat tijdens het project de resultaten in ons leerlingvolgsysteem ‘Mijn Jeelo’ worden geregistreerd, heb je geen nawerk en heb je tijd om individuele leerlingen te volgen. Je bespreekt persoonlijke ontwikkelplannen met de leerlingen en arrangeert leerroutes op maat in overleg met hen. De leerlingen werken zo aan leerdoelen die er voor hen toe doen.


Ontdek Jeelo voor jouw school

Benieuwd naar de mogelijkheden van Jeelo binnen jouw school?