
21e eeuwse vaardigheden
Jeelo gaat ervan uit dat elke leerling zich permanent ontwikkelt. Het tempo waarin, verschilt per individu. Die ontwikkeling stopt niet na de schoolloopbaan. De ene leerling zal zich dus verder ontwikkelen dan een andere leerling binnen een bepaalde periode. En de ene leerling zal dus verder zijn dan een andere leerling aan het einde van de basisschool.
Jeelo vindt het belangrijk dat je zicht hebt op de ontwikkeling van elk kind. We spreken daarom ook bewust van ontwikkellijnen en niet van leerlijnen.
Er zijn ontwikkellijnen (met ik-doelen) voor kennis, competenties, taal en rekenen. De 21e eeuwse vaardigheden zijn ondergebracht in de oranje competentielijnen.
Kennislijnen
Mens en gezondheid
Mens en natuur
Mens en omgeving
Mens en product
Mens en maatschappij
Competentielijnen
Samenwerken
Zorgen
Maken
Onderzoeken
Presenteren
Leren
Bewegen
Taallijnen
Lezen en spellen
Taalbeschouwing
Handschriftontwikkeling
Engels
Rekenlijnen
Getalbegrip
Berekenen
Meten
Werken met competenties
De competenties staan bij Jeelo centraal. Een competentie is het geheel van kennis, vaardigheid en attitude. Je hebt kennis, taal- en rekenvaardigheden en de juiste houding nodig om competenter te worden.
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Kinderen leren nu voor een beroep of vak dat misschien nog helemaal niet bestaat. Ze moeten zich continu ontwikkelen. Kritisch denken, creatief zijn en elkaars talenten benutten, daarmee komen ze samen verder. Leerlingen moeten leren samenwerken, zorgen, maken, onderzoeken, presenteren en bewegen met oog voor ieders welzijn en talenten. Dit bereik je door samen te werken in projecten. Leerlingen leren met hulp van alle ‘leerkrachten’ die de omgeving te bieden heeft. Kennis wordt gedeeld en ervaringen worden opgedaan. Zo bereidt de leerling zich voor op zijn toekomst.
Jeelo heeft 7 competentielijnen voor groep 1 tot en met 8 ontwikkeld. Deze 7 competentielijnen lopen door de 12 projecten heen en komen dus allemaal aan bod voor alle leerlingen. De 21e-eeuwse vaardigheden van SLO zijn compleet geïntegreerd in Jeelo.
De 7 competentielijnen zijn opgedeeld in deelcompetentielijnen.

De competentielijnen van Jeelo
Competentielijn Samenwerken
Hierbij gaat het om een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat door een optimale afstemming tussen de eigen kwaliteiten en de belangen van de groep.
De 3 deellijnen bij samenwerken zijn:
- Organiseren: efficiënt, effectief en flexibel inzetten van mensen, middelen, informatie, tijd en geld.
- Communiceren: overbrengen en uitwisselen van ervaringen, meningen en gevoelens in een gesprek met twee of meer deelnemers.
- Internationaal samenwerken: samenwerken in het Engels met mensen uit andere landen, rekening houdend met het perspectief en de sociale en culturele achtergrond van de ander.


Competentielijn Zorgen
Hierbij gaat het om iets of iemand in een goede toestand brengen of houden.
De 2 deellijnen bij zorgen zijn:
- Zorgen voor jezelf en anderen: jezelf en anderen in een goede toestand brengen of houden, zowel lichamelijk, psychisch als sociaal.
- Zorgen voor natuur en milieu: dieren, planten en de omgeving in een goede toestand brengen of houden.
Competentielijn Zorgen
Hierbij gaat het om iets of iemand in een goede toestand brengen of houden.
De 2 deellijnen bij zorgen zijn:
- Zorgen voor jezelf en anderen: jezelf en anderen in een goede toestand brengen of houden, zowel lichamelijk, psychisch als sociaal.
- Zorgen voor natuur en milieu: dieren, planten en de omgeving in een goede toestand brengen of houden.

Competentielijn Maken
Hierbij gaat het om vormgeven, creëren, vervaardigen, construeren of onderhouden van een product.
De 2 deellijnen bij maken zijn:
- Naar eigen idee maken: vormgeven aan eigen ideeën door het maken van originele producten, zoals schetsen, tekeningen, modellen en bouwwerken met behulp van gereedschappen, materialen en/of digitale middelen.
- Volgens instructie maken: vervaardigen, construeren of onderhouden van producten met stappenplannen, gereedschappen, materialen en/of digitale middelen.


Competentielijn Onderzoeken
Hierbij gaat het om bestuderen hoe iets werkt of in elkaar zit of de oorzaak of reden van iets achterhalen.
De 2 deellijnen bij onderzoeken zijn:
- Waarnemen en meten: vaststellen van een kenmerk of eigenschap van een object of proces op een doelgerichte en systematische manier door het gebruiken van de zintuigen of door te meten, te tellen of te vragen.
- Analyseren en evalueren: uiteenrafelen van situaties (in technische of sociale context) of het bestuderen van producten en processen en het achteraf bespreken en beoordelen van de kwalitatieve of kwantitatieve waarde ervan.
Competentielijn Onderzoeken
Hierbij gaat het om bestuderen hoe iets werkt of in elkaar zit of de oorzaak of reden van iets achterhalen.
De 2 deellijnen bij onderzoeken zijn:
- Waarnemen en meten: vaststellen van een kenmerk of eigenschap van een object of proces op een doelgerichte en systematische manier door het gebruiken van de zintuigen of door te meten, te tellen of te vragen.
- Analyseren en evalueren: uiteenrafelen van situaties (in technische of sociale context) of het bestuderen van producten en processen en het achteraf bespreken en beoordelen van de kwalitatieve of kwantitatieve waarde ervan.

Competentielijn Presenteren
Hierbij gaat het om overbrengen van informatie en ideeën aan een groep op een duidelijke en zo nodig boeiende of enthousiasmerende wijze met relevante middelen.
De 3 deellijnen bij presenteren zijn:
- Mondeling uiten en presenteren: overbrengen van informatie door gesproken teksten met relevante audiovisuele ondersteuning.
- Schriftelijk presenteren: overbrengen van informatie door geschreven teksten met relevante grafische ondersteuning.
- Muzisch uiten en presenteren: overbrengen van expressie door dans, drama, muziek of geluid met relevante visuele ondersteuning.


Competentielijn Leren
Hierbij gaat het om ontwikkelen van het vermogen om op basis van bronnen of ervaringen een onderwerp beter te begrijpen of een taak efficiënter, beter te verrichten dan tevoren.
De 2 deellijnen bij leren zijn:
- Bronnen gebruiken: verzamelen, vinden, beoordelen en analyseren van informatie in verschillende bronnen. Met bronnen worden alle soorten informatiedragers bedoeld: boeken (van verhalend tot informatief), teksten, posters, infografics, weblogs, et cetera.
- Leren leren: leren van vaardigheden, technieken en methoden die het leren efficiënter en effectiever maken.
Competentielijn Leren
Hierbij gaat het om ontwikkelen van het vermogen om op basis van bronnen of ervaringen een onderwerp beter te begrijpen of een taak efficiënter, beter te verrichten dan tevoren.
De 2 deellijnen bij leren zijn:
- Bronnen gebruiken: verzamelen, vinden, beoordelen en analyseren van informatie in verschillende bronnen. Met bronnen worden alle soorten informatiedragers bedoeld: boeken (van verhalend tot informatief), teksten, posters, infografics, weblogs, et cetera.
- Leren leren: leren van vaardigheden, technieken en methoden die het leren efficiënter en effectiever maken.

Competentielijn Bewegen
Hierbij gaat het om inspannen en ontspannen van het lichaam om lichamelijk en geestelijk goed te functioneren in het dagelijks leven.
De 2 deellijnen bij bewegen zijn:
- Inspannen: het lichaam gebruiken om samen met anderen met plezier te kunnen bewegen en rekening houden met alles wat het lichaam daarvoor nodig heeft.
- Ontspannen: bewust zijn van gevoelens, lichaam en omgeving en gevoelens en lichaam kunnen inzetten om ontspanning en concentratie te bereiken.
Binnen het Jeelo-onderwijs zijn hier doelen voor geformuleerd die je kan afvinken in ons leerlingvolgsysteem. Eenheden voor bewegen heeft Jeelo nog niet, dit kan de leerkracht zelf organiseren.

21e eeuwse vaardigheden SLO
De 21e-eeuwse vaardigheden zijn beschreven door het SLO:
- Samenwerken
- Sociale en culturele vaardigheden
- Zelfregulering
- Kritisch denken
- Creatief denken
- Probleem oplossen
- Computational thinking (digitale geletterdheid)
- Informatievaardigheden (digitale geletterdheid)
- ICT-basisvaardigheden (digitale geletterdheid)
- Mediawijsheid (digitale geletterdheid)
- Communiceren
bron: https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/
Deze 21e eeuwse vaardigheden komen allemaal terug binnen de competentielijnen van Jeelo. In de volgende tabel zie je onder welke (deel)competentielijnen van Jeelo de 21e eeuwse vaardigheden van SLO vallen. Sommige vaardigheden, bijvoorbeeld ICT-basisvaardigheden, vallen onder meerdere competentielijnen. Leerlingen gebruiken ICT tijdens samenwerken, zorgen, maken, onderzoeken, presenteren en leren. ICT is dus een middel dat ingezet wordt binnen deze competenties. Jeelo besteedt ook aandacht aan zorgen. De zorgsector is immers een dominante sector in Nederland en zorgen voor elkaar is in iedere samenleving belangrijk. Dit onderdeel wordt binnen de indeling van de 21e eeuwse vaardigheden van SLO niet expliciet genoemd, maar komt bij Jeelo wel expliciet aanbod.

Ter verduidelijking hebben we ook een schema gemaakt met 21e eeuwse vaardigheden van SLO in vergelijking met de Jeelo competentielijnen. Zo zie je in één oogopslag hoe de 21e eeuwse vaardigheden zijn geïntegreerd in Jeelo.

Competenties SHL-People performance
De competentielijnen van Jeelo zijn gebaseerd op de competenties (21e eeuwse vaardigheden) die nodig zijn voor toekomstige beroepen van leerlingen, die weer zijn gebaseerd op de competenties van SHL-People performance.
De internationale organisatie SHL (Saville Holdsworth Limited) heeft op basis van een internationale analyse van duizenden beroepen een set competenties uitgewerkt. Vele nationale en internationale bedrijven, zoals Dell, Coca Cola, Unilever, KPMG en Hilton gebruiken deze competenties binnen hun organisatie. In het Nederlandse beroepsonderwijs zijn ze ook overgenomen. Omdat Jeelo het fundament wil leggen voor het vervolgonderwijs, is bewust gekozen voor deze set competenties.