Projectmatig werken versus thematisch werken

Tegenwoordig bieden steeds meer organisaties thematisch onderwijs. Door thematisch te werken in het basisonderwijs verhoog je de betrokkenhied van de leerlingen en leerkrachten en wordt het leren makkelijker. Wel is het zo dat binnen het gekozen thema de (zaak)vakken afzonderlijk worden behandeld, waardoor niet alles samenhangend is.

Een stapje verder dan thematisch onderwijs

Jeelo biedt niet alleen thematisch onderwijs, maar gaat nog een stapje verder naar compleet samenhangend onderwijs. Dit doet Jeelo door projectonderwijs. De projecten van Jeelo hebben natuurlijk allemaal een ‘thema’, een kapstok om de beoogde kennis en competenties aan op te hangen, maar door het op projectbasis te doen, geef je de leerlingen nog veel meer mee.
Leerlingen werken extra onderzoekend en ontwerpend in kleine groepjes aan een projectresultaat, een eindresultaat. Dit projectresultaat moet voldoen aan eisen van de opdrachtgever of eisen die zij zelf stellen, wat op zich al super leerzaam is en voorbereidend op de maatschappij. Samen presenteren de leerlingen dan het resultaat, ze reflecteren erop en komen tot verbeteringen. Juist door naar een eindresultaat toe te werken blijven de leerlingen enthousiast en betrokken en integreer je dus alle vakken, waardoor het onderwijs compleet samenhangend is. De leerlingen en leerkrachten zijn én thematisch én projectmatig aan het werk. De losse zaakvakken komen geïntegreerd aan de orde in plaats van los, waardoor alles nog beter blijft hangen bij de leerlingen. Voor leerlingen en leerkrachten is deze manier van werken natuurlijk ook gewoon superleuk. Hier vind je ervaringen van scholen die al met Jeelo werken.

Waarom projectonderwijs en niet alleen thematisch onderwijs?

Door samenhang in de leerstof aan te brengen, leren leerlingen verbanden te leggen. De Michigan State University in de VS heeft onderzoek gedaan naar het effect van dit Project Bases Learning (PBL). De conclusie: PBL is een krachtige methodiek die leerlingen verbindt met realistische omgevingen en doelen. Het verhoogt het leerrendement van álle leerlingen. Bekijk de animatie over PBL, gemaakt door de wereldwijd werkende BIE-organisation, of lees meer in Larmer e.a., Setting the Standard for Project Based Learning, 2015. 

Naar meer betrokkenheid bij het leren. Maar hoe dan?

Jeelo wil de betrokkenheid van leerlingen bij het leren vergroten. Om dit te bereiken, volgen we de ‘spelregels’ van de Universiteit van Utrecht. Kinderen willen van nature de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren. Maar naarmate ze ouder worden, maakt hun motivatie vaak plaats voor ‘moetivatie’, het gevoel dat je móet leren. In dit filmpje legt de Universiteit van Utrecht uit hoe je als leerkracht kunt zorgen voor motivatie in plaats van moetivatie.