Al meer dan 15 jaar geïntegreerd onderwijs
Bij Jeelo leren de leerlingen al sinds 2008 maatschappelijk betrokken door middel van 12 compleet geïntegreerde projecten voor groep 1 t/m 8. De onderwerpen van de projecten doen ertoe voor de leerlingen. Die projecten sluiten aan bij hun leefomgeving en belevingswereld. Leerlingen leren zorgen voor zichzelf, voor anderen en voor de planeet. Door de projecten te doen zijn bijna 20 methodes te vervangen. Alle 21ste-eeuwse vaardigheden zijn geïntegreerd. De SLO-kerndoelen zijn volledig afgedekt door de ontwikkellijnen van Jeelo.
Ontwikkelingsgericht werken
De 3 pijlers van Jeelo
Het fundament van alle 12 projecten zijn de 3 pijlers van Jeelo. Hieronder lees je wat deze pijlers inhouden.
School midden in de maatschappij
Leren uit boeken. Jaren met een boek doen. Zo was het. Maar het onderwijsland is veranderd. Je kunt een boek wel digitaliseren, maar dat verandert de inhoud niet. Daar is meer voor nodig. Zorg dat de maatschappij de klas in komt en de klas de maatschappij in gaat. Open de deuren van de school! Zo zien en voelen leerlingen wat er speelt. Ze raken betrokken bij de leefomgeving van mens, dier en plant. Ze worden uitgedaagd om te zorgen voor zichzelf, anderen en onze planeet op een veilige, betrouwbare en duurzame wijze. Te beginnen in hun directe leefomgeving. Dat motiveert. Dan komt de leerling in beweging, omdat hij weet waarom dat zinvol is. Daarnaast leren kinderen veel makkelijker als alles op elkaar aansluit. Geen losse methodes voor alle (zaak)vakken, maar alles samenhangend aanbieden, helpt leerlingen leren. Dat biedt Jeelo!
Maatschappelijke organisaties
Jeelo heeft met bijna 40 maatschappelijke organisaties een samenwerkingsverband waar scholen gebruik van kunnen maken. Daarnaast gaan veel scholen ook hun directe omgeving in door met de leerlingen naar de fietsenmaker, de bakker of een AZC in de buurt te gaan, wat ze dan weer kunnen integreren in één van de 12 projecten.
Ontwikkelingsgericht leren
Leerlingen hebben de ruimte en stimulans nodig om zelf regie te nemen om zich persoonlijk te ontwikkelen. Belangrijk daarbij is dat de leerling continu zicht heeft op wat hij kan, wat hij nog moet en wil leren en waar en met wie hij dat kan leren. Dat bereik je alleen door leerdoelen ook voor de leerling inzichtelijk te maken, zodat de leerling een eigen leerroute kan uitstippelen. Met zelfgekozen tools, in eigen tempo, op zijn eigen niveau en op een manier die past bij zijn leerstijl. Natuurlijk geholpen door leerkrachten die hem daarbij begeleiden. Zo heeft de leerling zelf regie.
Je kunt in Jeelo leerroutes op maat maken voor je groep of met en voor individuele leerlingen. Met Jeelo kun je enorm differentiëren op het niveau van ieder kind. Daarvoor heb je de keuze uit maar liefst 4000 eenheden. Want het ene kind is theoretisch, het andere juist praktisch. Voor ieder kind kun je een eigen leerroute bouwen op basis van:
- interesse
- tempo
- niveau
- manier van leren (theoretisch vs praktisch)
Dit zorgt voor gemotiveerde en enthousiaste leerlingen, die echt open staan om de kennis op te nemen.
Samenwerken = talenten benutten
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Kinderen leren nu voor een beroep of vak dat misschien nog helemaal niet bestaat. Ze moeten zich continu ontwikkelen. Kritisch denken, creatief zijn en elkaars talenten benutten, daarmee komen ze samen verder. Leerlingen moeten leren samenwerken, zorgen, maken, onderzoeken, presenteren en bewegen met oog voor ieders welzijn en talenten. Dit bereik je door samen te werken in projecten. Leerlingen leren met hulp van alle ‘leerkrachten’ die de omgeving te bieden heeft. Kennis wordt gedeeld en ervaringen worden opgedaan. Zo bereidt de leerling zich voor op zijn toekomst.
Projectmatig werken
Jeelo biedt compleet samenhangend onderwijs in project vorm, waarbij elk project rond een thema is opgebouwd. Hierdoor is leren voor de leerlingen nog makkelijker, omdat alles met elkaar te maken heeft en je naar een eind doel/projectresultaat toewerkt. Dit bevordert ook diepere kennis en competentieontwikkeling bij leerlingen.